Op donderdag 22 juni kwamen doeners en denkers uit de herbestemmingspraktijk, gebiedsontwikkeling, kunst, cultuur en creatieve industrie voor de tweede editie van the Power of Hubs. Centraal stond de toegevoegde waarde van hubs in stadsontwikkeling. Een actueel thema dat op veel plekken speelt.
We kijken terug op een mooie conferentie: goede gesprekken in de sessies en tijdens de excursies en een hoge opkomst en diversiteit wat betreft deelnemersveld. En dat alles op een warme, luidruchtige en toch prachtige locatie in het centum van Den Haag, The Grey Space in the Middle.
5 tips en conclusies om te onthouden
We hebben de vijf belangrijkste tips en conclusies die naar voren kwamen tijdens de middag voor je op een rijtje gezet:
- Een creatieve hub is bovenal een netwerk, heeft waarde in zichzelf, los van het pand.
- Voor een gedegen financieel plan: Breng werelden van sociaal en financieel kapitaal bijeen en maak het resultaat transparant: creatieve ondernemer + markt (vastgoed) + beleid.
- Essentie versus exploitatie: houd vast aan je interne waarden en borg praktische haalbaarheid.
- Kapitaal zoekt altijd idee! Creëer daarom context vanuit een geloofwaardige plek en interessante ontwikkelingen in de toekomst.
- Betaalbare plekken en een combinatie van partijen leiden niet automatisch tot innovatie. Wat dan wel? Creëer condities die meer diversiteit waarborgen (liberating urban space) en die luchtfietsen stimuleren (infrastructural relaxation).
Lees meer in het volledige verslag van de bijeenkomst en bekijk de foto’s op de website.
The Power of Hubs werd georganiseerd door DCRN in samenwerking met gemeente Den Haag, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Haagse Bodem